Informacje na temat przetwarzania danych osobowych w związku z wykonywaniem obowiązków prawnych izby adwokackiej oraz świadczenia pomocy prawnej.
Kto jest administratorem danych osobowych?
Administratorem danych jest Pomorska Izba Adwokacka w Gdańsku, ul. Chlebnicka 48/51, 80-830, Gdańsk, NIP: 5831006350.
Jak można skontaktować się z inspektorem ochrony danych?
Kontakt z inspektorem ochrony danych jest możliwy za pośrednictwem adresu iod@adwokatura.gda.pl oraz formularzy lub adresów wskazanych na stronie „Kontakt” na stronie internetowej administratora danych.
Jaki jest cel przetwarzania danych osobowych?
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w związku z realizacją przepisów ustawy prawo o adwokaturze (ustawa z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze, Dz. U. 1982 Nr 16 poz. 124 z późn. zm.), m.in. w związku z:
-
Udzielaniem pomocy prawnej, współdziałaniem w ochronie praw i wolności obywatelskich oraz w kształtowaniu i stosowaniu prawa;
-
Realizacją umowy o udzielenie pomocy prawnej w związku z art. 6 ustawy prawo o adwokaturze oraz art. 5 ust. 1 lit. c ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
-
Naborem na aplikację adwokacką i kształceniem aplikantów adwokackich – w związku z
-
Wydawaniem orzeczeń w sprawach dyscyplinarnych członków izby w związku z art. 50 ustawy prawo o adwokaturze;
-
Współdziałaniem z jednostkami samorządu terytorialnego w zapewnianiu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej – w związku przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2019r. poz. 294);
-
Prowadzeniem i udostępnianiem listy adwokatów i aplikantów adwokackiej w związku z art. 49 ust. 1 ustawy prawo o adwokaturze;
- Prowadzeniem list prawników zagranicznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 lipca 2002 r. o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej;
- Prowadzeniem postępowań dyscyplinarnych przez rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców, zgodnie z art. 51a ustawy prawo o adwokaturze;
- Podejmowaniem czynności przez komisję rewizyjną, zgodnie z art. 52 ustawy prawo o adwokaturze;
Przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy i odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz art. 6 ust. 1 lit. f ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.
Jak długo będą przetwarzane Twoje dane osobowe?
Czas przetwarzania danych osobowych wynika z art. 16c ustawy prawo o adwokaturze i upływ czasu zobowiązuje do usunięcia danych osobowych.
Czas przechowywania danych osobowych |
Warunek usunięcia danych osobowych |
5 lat od końca roku, w którym zakończyło się postępowanie, w którym dane osobowe zostały zgromadzone |
W przypadku danych osobowych przetwarzanych przez organy adwokatury oraz organy izb adwokackich w zakresie niezbędnym do prawidłowej realizacji zadań publicznych określonych w ustawie oraz danych osobowych przetwarzanych w ramach nadzoru nad adwokaturą. |
10 lat od końca roku, w którym zakończyło się postępowanie, w którym dane osobowe zostały zgromadzone |
b) w ramach nadzoru nad postępowaniami, o których mowa w lit. a, c) przez adwokatów w ramach wykonywania zawodu; |
15 lat od końca roku, w którym zakończyło się postępowanie, w którym dane osobowe zostały zgromadzone |
W przypadku danych osobowych przetwarzanych wtoku prowadzonych przez organy adwokatury oraz organy izb adwokackich postępowań dyscyplinarnych wobec adwokatów i aplikantów adwokackich oraz podczas wykonywania kompetencji nadzorczych nad postępowaniami dyscyplinarnymi w sprawach adwokatów i aplikantów adwokackich. |
Kto może być odbiorcą danych osobowych?
Odbiorcami danych w rozumieniu przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych mogą być, m.in.:
-
Naczelna Rada Adwokacka – w związku z realizacją art. 43 ust. 3 ustawy prawo o adwokaturze;
-
Podmioty realizujące zadania związane z utrzymaniem usług informatycznych, tj. strony internetowej, Systemu Obsługi Aplikanta oraz wewnętrznych systemów informatycznych niezbędnych do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania izby adwokackiej.
Jakie prawa wiążą się z przetwarzaniem danych osobowych?
Na podstawie art. 15, 18, 19, 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) masz prawo do żądania od administratora danych:
-
dostępu do swoich danych osobowych,
-
sprostowania danych osobowych,
-
usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,
-
wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
-
prawa do przenoszenia danych.
Uprawnienia z art. 15, 18, 19, 21 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych mogą być ograniczone z uwagi na obowiązek zachowania przez adwokata tajemnicy z art. 6 ustawy prawo o adwokaturze.
Administrator danych nie stosuje działań polegających na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
Jakie uprawnienia przysługują w związku z przepisami o ochronie danych osobowych?
Możesz wnieść skargę do odpowiedniego organu nadzorczego – Urzędu Ochrony Danych Osobowych.